طراحی ویلای کوهستانی

طراحی ویلای کوهستانی

اقلیم و مناطق کوهستانی و سرد به دلیل جلوهِ بکر و بسیار طبیعی‌ای که دارند حس آرامش و زندگی را به فرد القا می‌کند و مکان بسیار مناسبی برای ساخت ویلا است.

اما به دلیل شرایط خاصی که همچین مناطقی دارند طراحی و ساخت آن‌ها اندکی متفاوت‌تر و حساس‌تر از دیگر ویلاها و ساختمان‌ها است .

طبیعتِ مکان‌های کوهستانی به طبع سرد و جوی همراه با بارش دارند همچنین اکثرآ صعب‌العبور و دارای شیب هستند.

البته این موارد از ویژگی‌های خاص و طبیعی مناطق کوهستانی است اما هستند افرادی که گمان می‌کنند ساخت ویلا در چنین مناطقی محال است .

عده‌ای نیز این تصور را دارند که طراحی ویلای کوهستانی هیچ فرقی با دیگر ویلاها ندارد در صورتی این یک تفکر کاملاً اشتباه است .

در ادامه با گروه مهندسی پردیس سازه همراه شوید :

تفاوت طراحی ویلای کوهستانی در چیست؟

طراحی هر سازه‌ای یک امر تخصصی است اما بناها و پروژه‌هایی هستند که بنا به شرایط اقلیمی که دارند طراحی کردن آن‌ها دشوارتر است .

ویلاهای مناطق کوهستانی جزء سازه‌های حساس و دشوار است چرا که اقلیم آن در سه دسته صخره‌ای، جنگلی و ترکیبی از این دو گزینه به علاوه دریا، قرار می‌گیرد.

پس بایستی طراح قبل از طراحی، اقلیم منطقه را مشخص کند آنگاه با توجه به شرایط آن و لحاظ کردن نکات مربوطه، طرحی متناسب و درخور، طراحی کند تا سرانجام کار، ویلایی زیبا، پایدار و سازه‌ای مستحکم در برابر شرایط ویژه اقلیم‌های سرد باشد.

نکات مهم در طراحی ویلای کوهستانی

از آنجایی که زمین و خاک مناطق کوهستانی معمولاً نسار است بهتر است گزینه حیاط پشتی حذف شود .

نکته دیگر که باید مدنظر طراح باشد این است که منطقه‌های سرد اغلب بادگیر هستند پس بایستی از طرح‌هایی که حالت پیش‌آمدگی دارند منصرف شود و حدالامکان بخش‌ها و فضاها طوری باشند که ارتفاع زیادی نداشته باشند .

همچنین به دلیل بارش‌های زیادی که این مناطق دارند بایستی سقف‌ها و پشت بام‌ها بصورت شیبدار طراحی شوند.

اما نکته مهمی که قبل از طراحی اقلیم‌های کوهستانی، بایستی مشخص شود آنگاه با توجه به آن طراحی را شروع کرد تعیین جهت مناسب زمین است .

در اینگونه نواحی اغلب سنگ و صخره‌های سخت وجود دارند که باعث می‌شوند نتوان سطح را هموار و مسطح کرد همچنین معمولا زمین‌های این نواحی همراه با شیب هستند .

و چون امکان خاکبرداری یا خاکریزی در چنینی مناطقی به علت وسعت زیاد وجود ندارد بایستی طرحِ طراح طوری ترسیم و طراحی شود که مطابق با شیب زمین باشد این مورد مهم‌ترین نکته در طراحی ویلای کوهستانی است.

توجه به جهت و مسیر وزش بادهای غالب نیز مسئله جدی و مهمی است که طراح قبل از طراحی بایستی مدنظر داشته باشد و ویلا را طوری طراحی کند که درب‌های ورود و خروج،  پنجره‌ها و دیگر بازشوها در معرض بادهای شدید نباشند .

به زبان ساده‌تر طراحی طوری باشد که قسمت پشتی ویلا در مسیر بادها قرار گیرد تا مانع از ورود هوای سرد به داخل شود.

جلوه‌های بصری از اصل‌های مهم طراحی ویلای کوهستانی است

جلوه‌های طبیعی و نماهای زیبا معرفِ ویلای کوهستانی هستند . لذا حتماً در طراحی آن نباید از چنین آیتم و چشم‌اندازهایی غافل شد .

یعنی اگر طراح بصورت اصولی بخواهد طراحی را انجام دهد بایستی جهت گیری ویلا را به سمت این مناظر طراحی کند.

مثلا پنجره‌ها و تراس‌ها روبه این جلوه‌ها طراحی شوند همچنین با اضافه نمودن سکوها در جاهایی که نیاز است سعی کند مناظر بکر قابل رویت شوند.

البته باید بازشوها و بالکن‌ها علاوه بر به نمایش گذاشتن جلوه‌های طبیعی به حالتی طراحی شوند که نورگیر باشند یعنی در مسیر تابش خورشید طراحی و تعبیه شوند چرا که داشتن نور و روشنایی طبیعی از لازمه‌های اساسی ویلای کوهستانی است.

سبک ویلا بر نوع طراحی ویلای کوهستانی تأثیر می‌گذارد؟

سبک و مدل نهایی ویلا بر ظاهر و شکل طرح اثر می‌گذارد . اما نقش و تأثیری در رعایت الزامات اصلی طراحی ویلای کوهستانی ندارد به همین دلیل به ذائقه و سلیقه شخصی کارفرما بستگی دارد که سبک ویلا چه نوعی باشد .

یعنی می‌تواند مدرن، روستیک، کلاسیک، سنتی  یا ادغامی از این موارد باشد .

طراحی این سبک از ویلا در مناطق کوهستانی همانند هم است و باید نکاتی که قبل‌تر ذکر کردیم در طراحی آن‌ها رعایت شوند تفاوت این نوع ویلاها فقط در شکل ظاهری آن‌ها است مانند شکل و نوع پنجره‌ها و پشت بام، متریال و مصالح بکار رفته و نهایتاً طرح و دکوراسیون داخلی.

پیشنهاد طراحان پردیس سازه در انتخاب سبک ویلا در مناطق کوهستانی، روستیک است چرا که ساختار و طرح این سبک برگرفته از طبیعت و روستا است .

به همین دلیل بافت و متریال بکار رفته در آن همخوانی وهماهنگی بسیار زیبایی با فضا و اقلیم‌های کوهستانی دارد .ویژگی مثبت این سبک در طراحی این است که به راحتی می‌توان آن را با سبک‌های دیگری تلفیق کرد .

مثلاً اگر علاوه بر این سبک دوست دارید ویلایتان به‌روز نیز باشد این امکان وجود دارد تلفیقی از سبک مدرن و روستیک را برای طراحی ویلای کوهستانی انتخاب کنید .

در این روش، طراحی ظاهری و ساختار می‌تواند روستیک باشد و طراحی داخلی بصورت مدرن انجام شود یا بالعکس.

لحظه ایی با پردیس سازه

توجه داشته باشید طراحی ویلاهای کوهستانی از جهت اینکه ممکن است کوهپایه‌ای، جنگلی، صخره‌ای یا ادغامی از این موارد باشد حساس است و بایستی با توجه به محل دقیق قرارگیری ویلا، طراحی انجام شود .

به همین علت نیاز به طراحی مجرب و ماهر دارد چرا که هر کدام به دلایل جغرافیایی دارای حسایت و نکات مهمی هستند که در صورت عدم رعایت منجر به پیشامد خطرات جانی و مادی می‌شوند.

ما در  گروه مهندسی پردیس سازه با داشتن بیش از یک دهه سابقه درخشان و همراهی طراحان مجرب، مفتخر به همکاری و همراهی شما هستیم باعث افتخار ماست برای گفتگو در این خصوص و مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

فرم استعلام هزینه و درخواست طراحی و نقشه کشی
پاسخگویی کمتر از یک ساعت در ساعت اداری
لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.
گام 1 از 2

دستور نقشه دارید؟
فضای مورد نظر انتخاب کنید؟

در صورتی که به راهنمایی بیشتر نیاز دارید پیشنهاد میکنیم مطلب زیر را مطالعه کنید :

جدول برآورد هزینه ساخت ساختمان مسکونی ویلایی

محاسبه آنلاین هزینه اخذ جواز ساخت ساختمان

محاسبه سود ساخت و ساز با جدول آنلاین

جدول آنلاین محاسبه مبلغ بلاعوض

محاسبه هزینه نقشه کشی آنلاین

طراحی ویلا به سبک مدرن

لطفا به این برگه امتیاز دهید!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

انتخاب کنید

شهری /آپارتمان

روستایی/ویلایی

تماس با ما

خدمات/مشاوره

ارسال درخواست خدمات و مشاوره

انتخاب کنید

انتخاب کنید

آپارتمان شهری

طراحی ویلایی

طراحی داخلی

طراحی نما

طراحی محوطه

سه بعدی

مجوزها

مصالح